Kochani życzymy Wam, abyście zawsze wierzyli w siebie i swoje możliwości. Pamiętajcie, że każda trudność jest tylko kolejnym krokiem do sukcesu, a każdy upadek to nauka, która czyni Was silniejszymi. Niech Wasza ciekawość świata nigdy nie gaśnie, a Wasze serca, niech będą zawsze będzie pełne pasji i odwagi.
Z okazji Waszego święta drogie dzieci najlepsze, życzenie kieruje do Was zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Mońkach.
A w wolnych chwilach zachęcamy do ćwiczeń, które pozwolą Wam pięknie mówić.
Ćwiczenia oddechowe – kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych
- Dmuchanie na różne lekkie przedmioty, które można przesuwać, np. kolorowe piórka lub kroplę wody na stoliku.
- Naśladowanie chrapania.
- Wprawianie oddechem w ruch wiatraczka.
- Przenoszenie przy użyciu słomki małych elementów, np. papierowych listków na rysunek drzewa.
Ćwiczenia artykulacyjne
- Wysuwanie języka i poruszanie nim.
- Zlizywanie z warg i podniebienia masła orzechowego, miodu lub kremu czekoladowego.
- Unoszenie płaskiego języka do podniebienia.
- Liczenie językiem zębów.
- Sięganie językiem do tylnych zębów górnych.
- Przejeżdżanie językiem po dziąsłach i zębach przy zamkniętej buzi..
- Nadymanie policzków i pokazywanie, jak powoli uchodzi powietrze z balona
- Głośny śmiech
- Puszczanie baniek mydlanych.
- Picie wody przez słomkę lub robienie burzy w szklance wody przy użyciu słomki.
- Gryzienie twardych pokarmów (np. surowej marchewki), jedzenie łyżką oraz picie z kubka.
Ćwiczenia słuchowe
- Odgadywanie dźwięków, które wydają różne przedmioty (np. pralka, odkurzacz, instrument muzyczny, radio) na podstawie nagrań z wydawanymi przez nie odgłosami.
- Podawanie sobie piłki z wymówieniem sylaby – osoba, która łapie, musi dodać kolejną sylabę, tak aby powstał sensowny wyraz, np. ka-sa, o-czy, ko-tek.
- Zabawy w domino głoskowe, czyli wymyślanie wyrazu na głoskę, na którą skończył się poprzedni wyraz.
- Szukanie rymów oraz wymyślanie jak najwięcej wyrazów zaczynających się lub kończących na daną głoskę.
Ćwiczenia motoryczne
- Pompowanie balonika: fu-fu-fu, a potem recytowanie znanego wierszyka Baloniku nasz malutki… z jednoczesnym odsuwaniem się od siebie i opadnięciem na podłogę, gdy balon przerywa miarę i robi trach.
- Naśladowanie odgłosu pojazdu przedstawionego na karcie obrazkowej, np. samochodu (brum, brum), karetki (i-o, i-o) czy pociągu (tudum, tudum) i poruszanie sie po wyznaczonym torze w przestrzeni.
- Wykonywanie umówionych czynności (np. kląskania, klaskania, chodzenia na palcach) na dźwięk konkretnego instrumentu, np. dzwoneczków, bębenka czy butelki z grochem.
Bibliografia:
1. Lityńska E., Zabawy wspomagające rozwój mowy najmłodszych dzieci, [w:] red. A Melon, Co mogę zrobić, aby moje dziecko pięknie mówiło?, Raabe, Warszawa 2012.
2. Molga W., Wspieranie rozwoju mowy z wykorzystaniem metody dobrego startu, [w:] red. A Melon, Gdy dziecko nie mówi, Raabe, Warszawa 2014.
3. Sobkowiak M., Jak wspierać rozwój przedszkolaka?, Samo Sedno, Warszawa 2019.


