Ułatwienia dostępu

Ćwiczenia logopedyczne

Kochani życzymy Wam, abyście zawsze wierzyli w siebie i swoje możliwości. Pamiętajcie, że każda trudność jest tylko kolejnym krokiem do sukcesu, a każdy upadek to nauka, która czyni Was silniejszymi. Niech Wasza ciekawość świata nigdy nie gaśnie, a Wasze serca, niech będą zawsze będzie pełne pasji i odwagi.

Z okazji Waszego święta drogie dzieci najlepsze, życzenie kieruje do Was zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Mońkach.

A w wolnych chwilach zachęcamy do ćwiczeń, które pozwolą Wam pięknie mówić.

Ćwiczenia oddechowe – kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych

  1. Dmuchanie na różne lekkie przedmioty, które można przesuwać, np. kolorowe piórka lub kroplę wody na stoliku.
  2. Naśladowanie chrapania.
  3. Wprawianie oddechem w ruch wiatraczka.
  4. Przenoszenie przy użyciu słomki małych elementów, np. papierowych listków na rysunek drzewa.

Ćwiczenia artykulacyjne

  1. Wysuwanie języka i poruszanie nim.
  2. Zlizywanie z warg i podniebienia masła orzechowego, miodu lub kremu czekoladowego.
  3. Unoszenie płaskiego języka do podniebienia.
  4. Liczenie językiem zębów.
  5. Sięganie językiem do tylnych zębów górnych.
  6. Przejeżdżanie językiem po dziąsłach i zębach przy zamkniętej buzi..
  7. Nadymanie policzków i pokazywanie, jak powoli uchodzi powietrze z balona
  8. Głośny śmiech
  9. Puszczanie baniek mydlanych.
  10. Picie wody przez słomkę lub robienie burzy w szklance wody przy użyciu słomki.
  11. Gryzienie twardych pokarmów (np. surowej marchewki), jedzenie łyżką oraz picie z kubka.

Ćwiczenia słuchowe

  1. Odgadywanie dźwięków, które wydają różne przedmioty (np. pralka, odkurzacz, instrument muzyczny, radio) na podstawie nagrań z wydawanymi przez nie odgłosami.
  2. Podawanie sobie piłki z wymówieniem sylaby – osoba, która łapie, musi dodać kolejną sylabę, tak aby powstał sensowny wyraz, np. ka-sa, o-czy, ko-tek.
  3. Zabawy w domino głoskowe, czyli wymyślanie wyrazu na głoskę, na którą skończył się poprzedni wyraz.
  4. Szukanie rymów oraz wymyślanie jak najwięcej wyrazów zaczynających się lub kończących na daną głoskę.


Ćwiczenia motoryczne

  1. Pompowanie balonika: fu-fu-fu, a potem recytowanie znanego wierszyka Baloniku nasz malutki… z jednoczesnym odsuwaniem się od siebie i opadnięciem na podłogę, gdy balon przerywa miarę i robi trach.
  2. Naśladowanie odgłosu pojazdu przedstawionego na karcie obrazkowej, np. samochodu (brum, brum), karetki (i-o, i-o) czy pociągu (tudum, tudum) i poruszanie sie po wyznaczonym torze w przestrzeni.
  3. Wykonywanie umówionych czynności (np. kląskania, klaskania, chodzenia na palcach) na dźwięk konkretnego instrumentu, np. dzwoneczków, bębenka czy butelki z grochem.

Bibliografia:
1. Lityńska E., Zabawy wspomagające rozwój mowy najmłodszych dzieci, [w:] red. A Melon, Co mogę zrobić, aby moje dziecko pięknie mówiło?, Raabe, Warszawa 2012.
2. Molga W., Wspieranie rozwoju mowy z wykorzystaniem metody dobrego startu, [w:] red. A Melon, Gdy dziecko nie mówi, Raabe, Warszawa 2014.
3. Sobkowiak M., Jak wspierać rozwój przedszkolaka?, Samo Sedno, Warszawa 2019.


Możliwość komentowania została wyłączona.

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.