Ułatwienia dostępu

Międzynarodowy Dzień Świadomości Jąkania

,,PAMIĘTAJ, ŻE ŻYCIE TO NIE SAMO JĄKANIE.

LEPIEJ MÓWIĆ JĄKAJĄC SIĘ, NIŻ PŁYNNIE MILCZEĆ’’

  Międzynarodowy Dzień Świadomości Jąkania, wcześniej Międzynarodowy Dzień (Osób) Jąkających się, ustanowiony został w lipcu 1998 roku z inicjatywy Międzynarodowego Stowarzyszenia Osób Jąkających się, podczas V Światowego Kongresu Osób Jąkających się w Johannesburgu.

         Tego dnia chcemy zwrócić szczególna uwagę na działania profilaktyczne, szczególnie rodziców, bo to oni najwcześniej zauważają niepłynność mowy dziecka.

        Profilaktyka jąkania polega głównie na zapobieganiu przekształcania się rozwojowej niepłynności mówienia w jąkanie oraz niedopuszczeniu do rozwoju jąkania wskutek złych wzorców mówienia środowiska. Rozwojowa niepłynność mówienia to zaburzenie swobodnego przechodzenia od jednego elementu wypowiedzi do drugiego oraz zakłócenie jej tempa i rytmu.

         Ważne jest, aby profilaktykę logopedyczną zaczynać już we wczesnym dzieciństwie. Powinna ona polegać głównie na:

– dobrych wzorcach mówienia,

– stworzeniu odpowiedniej atmosfery do rozwoju mowy,

– pozbyciu się z systemu wychowawczego, zarówno w domu, jak i w szkole, nadmiernych wymagań, niezdrowego współzawodnictwa, surowych kar oraz metod opartych na komenderowaniu,

– wczesnym wykrywaniu ujawniających się zaburzeń, ale bez uświadamiania ich dziecku, ponieważ może stać się to przyczyna nasilenia niepłynności predysponującego do jąkania.

Zalecenia dla rodziców i nauczycieli dzieci jąkających się:

  1. Nie zwracać uwagi na początki jąkania, gdy dziecko mówi niepłynnie. Pomóc może przykład wzorowego mówienia, życzliwość, dawanie dziecku jąkającemu się dowodów na to, że wszyscy go rozumieją, że może komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi.
  2. Być z dzieckiem w kontakcie wzrokowym podczas mówienia.
  3. Izolować dziecko od napięć i konfliktów domowych.
  4. Dbać o odpowiednią ilość snu i właściwe zorganizowanie czasu wolnego dziecka.
  5. Ograniczać do minimum oglądanie telewizji. Młodsze i wrażliwsze dzieci chronić przed filmami i opowiadaniami powodującymi napięcie i lęk lub strach.
  6. Zminimalizować lub zrezygnować z używania smartfonów, tabletów i innych urządzeń komputerowych.
  7. Bez kontroli i wyraźnych zaleceń lekarskich nie przestawiać dziecka leworęcznego na praworęczne.
  8. Stosować gimnastykę rytmiczną, śpiew, ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne.
  9. Nie dopuszczać do drwin i przedrzeźniania ze strony kolegów dziecka jąkającego się.
  10. Nigdy nie rozmawiać o jąkaniu przy dziecku. Zachować spokój, nie zauważać potknięć słownych dziecka, nie przerywać wypowiedzi i nie kończyć ich za dziecko. Cierpliwie wysłuchać do końca zachowując stały kontakt wzrokowy.
  11. Powierzać dziecku jąkającemu się odpowiedzialne funkcje nie wymagające zbyt wiele mówienia – dzięki temu wzmacnia się jego samoocenę i przywraca wiarę w siebie.
  12. Nagrywać bezbłędne wypowiedzi, by przez ich odtwarzanie przekonać dziecko, że robi postępy.
  13. Eliminować gry i zabawy ruchowe powodujące duże zmęczenie i napięcie.
  14. Uczyć dziecko panowania nad emocjami.
  15. Czynić wszystko, aby dziecko jąkające się miało świadomość,  że zawsze może liczyć na naszą życzliwość i pomoc.

        W tym dniu życzymy wszystkim, którzy mają problemy z płynną mową, aby na swojej drodze spotykali wyłącznie życzliwych i tolerancyjnych ludzi, którzy rozumieją ich trudności w komunikacji z innymi w różnych sytuacjach społecznych.

Zespół Logopedów

Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej

 w Mońkach

Możliwość komentowania została wyłączona.

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.