Ułatwienia dostępu

16 Kwietnia – Światowy Dzień Głosu

              16 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Głosu (World Voice Day). Pomysł powstał w 1999 roku z inicjatywy amerykańskich i europejskich laryngologów, logopedów, specjalistów od chorób głosu. Dzień ma na celu zwrócenie uwagi na rolę głosu w komunikacji międzyludzkiej, a także uświadomienie nam, że nasz aparat mowy podlega różnym zaburzeniom i chorobom. Musimy pamiętać o tym,, że nawet najpiękniejszy i najsilniejszy głos może nam ,,się zepsuć”, zachorować lub po prostu zaniknąć, jeśli o niego odpowiednio nie zadbamy.

              W Polsce imprezy i akcje z okazji Światowego Dnia Głosu odbywają się w domach kultury, filharmoniach oraz w wielu ośrodkach szkoleniowych i medycznych m.in. Centrum Zdrowia Dziecka.

               Przypominamy też po raz kolejny  najważniejsze zasady higieny głosu –  naszego naturalnego ,,instrumentu”. Stosujmy je, uczmy tych zasad innych, aby zdrowy, pięknie brzmiący głos posłużył nam jak najdłużej.

  1. Stosujemy ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
  2. Pamiętamy o “miękkim” zapoczątkowaniu zdania.
  3. Nie podwyższamy głosu, mówimy w swoim rejestrze.
  4. Pamiętamy o przerwach na oddech, nie staramy się wszystkiego powiedzieć na jednym wydechu.
  5.  Pamiętamy, żeby nie mówić na wdechu, a jedynie na wydechu.
  6.  Podczas mówienia wykorzystujemy swoje mięśnie artykulacyjne, otwieramy usta, nie mówimy z zaciśniętymi wargami.
  7. Przed rozpoczęciem pracy głosem rozluźniamy ciało i rozgrzewamy narząd głosu, np. przez delikatne mruczenie, ćwiczenia warg i języka.
  8. Dbamy o odpowiednie nawilżenie pomieszczeń, w których pracujemy, (możemy stosować nawilżacze powietrza lub zbiorniki z wodą na kaloryferach).
  9. W czasie pracy głosem popijamy dużo wody niegazowanej, unikamy bardzo zimnych i bardzo gorących napojów.
  10. Wietrzymy często salę, w której przebywamy, unikamy przeciągów.
  11. Staramy się nie mówić na mroźnym, zimnym powietrzu, szczególnie ,,pod wiatr”.
  12. Unikamy mówienia w czasie szumu i hałasu, np. na koncertach, na szkolnym korytarzu.
  13. Nie krzyczymy, nie przekrzykujemy dzieci. Mówimy wtedy, kiedy jest cicho – wyraźniej, a nie głośniej.
  14. Dostosowujemy natężenie głosu do wielkości pomieszczenia, w którym pracujemy. W dużych salach, o ile to możliwe, korzystamy z mikrofonu.
  15. Podczas mówienia stajemy przodem do uczniów, zachowujemy wyprostowaną, swobodną postawę ciała.
  16. Nie nadużywamy szeptu (podczas szeptu mięśnie głosowe są bardziej napięte, niż gdy mówimy normalnie).
  17. Stosujemy przerwy podczas dłuższej pracy głosem, na lekcji, podczas prelekcji, wykładów itp.
  18. Po długiej pracy głosem staramy się zachować milczenie, by przez to pozwolić zregenerować się narządowi głosowemu.
  19.  Nie wysilamy głosu w czasie infekcji i stanów zapalnych krtani.
  20.  Nie nadwyrężamy głosu poza pracą (mecze, koncerty, spotkania ze znajomymi,  hałaśliwe miejsca).
  21. Unikamy czynnego i biernego palenia papierosów.
  22. Ograniczamy spożycie kawy i mocnej herbaty na rzecz herbat owocowych, ziołowych i wody. Przed pracą głosem unikamy alkoholu, ostro przyprawionych, bardzo zimnych lub bardzo gorących potraw.
  23. Zapobiegamy chorobom, zwłaszcza w obrębie dróg oddechowych.
  24.  Dbamy o higienę jamy ustnej i gardłowej oraz drożność nosa. W razie potrzeby stosujemy inhalacje, środki nawilżające, oczyszczające śluzówką jamy nosowej, cukierki ziołowe.
  25. Niepokojące objawy, zmiany w głosie (dłuższa chrypka, załamywanie się głosu, zmęczenie głosowe po dłuższym mówieniu, uczucie suchości, drapania, dyskomfortu w gardle lub krtani, dłuższy kaszel, chrząkanie, mowa nosowa itp.) konsultujemy z foniatrą i stosujemy się do jego zaleceń.

 

Nawyki szkodliwe dla naszego głosu,  np.:

• twardy atak głosowy (zaczynanie wypowiedzi w sposób gwałtowny, z napięciem),

• mówienie z użyciem nienaturalnej wysokości głosu (np. niższym głosem),

• mówienie zbyt podwyższonym głosem,

• mówienie na “resztkach powietrza”,

• napinanie mięśni szyi, górnej części klatki piersiowej lub ramion,

• mówienie podczas wykonywania intensywnych ćwiczeń fizycznych.

Zespół Logopedów

 Poradni P-P- w Mońkach

Możliwość komentowania została wyłączona.