Dnia 27 stycznia 2012r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o systemie oświaty, która przesunęła wprowadzenie obowiązku szkolnego dla sześciolatków z 2012r. na 2014r.
Od września 2014r. spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczną wszystkie dzieci urodzone od 1 stycznia do 30 czerwca 2008r. W pierwszych klasach będą mogły uczyć się dzieci, które urodziły się w drugiej połowie 2008r, jeśli taka będzie decyzja ich rodziców.
Czym jest gotowość szkolna?
Jest to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju: fizycznego, umysłowego, społecznego, emocjonalnego i motywacyjnego, który pozwoli mu zgodnie współdziałać w grupie rówieśniczej, umożliwi naukę czytania, pisania i liczenia oraz dostosowanie się do nowych obowiązków. (Brejnak W. Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?)
Wskaźniki osiągnięcia przez dziecko gotowości szkolnej:
1. Motoryka duża:
• siła mięśni jest dostosowana do wagi i wzrostu,
• odpowiedni jest napięcie mięśniowe by utrzymać postawę podczas chodzenia, stania, siedzenia, trzymania ołówka,
• lubi biegać, maszerować,
• skacze, stoi na jednej nodze,
• chodzi po linii – „stopa do stopy”,
• próbuje jeździć na rowerze.
2. Motoryka mała:
• prawidłowo trzyma ołówek,
• ma ustaloną lateralizację,
• sprawnie rysuje szlaczki,
• rysunek człowieka zawiera wiele szczegółów,
• koloruje obrazek nie wychodząc poza kontury,
• tnie nożyczkami po linii prostej i falistej,
• zapina guziki, nawleka koraliki, buduje wieżę.
3. Mowa:
• rozumie kierowane polecenia,
• rozumie rozmówcę, odpowiada na zadawane pytania,
• mówi prawidłowo pod względem gramatycznym i artykulacyjnym.
4. Gotowość umysłowa:
• posiada informacje o sobie, rodzinie, bliższym i dalszym otoczeniu,
• wyróżnia głoski w nagłosie i wygłosie,
• dzieli zdanie na wyrazy, wyraz na sylaby i głoski,
• różnicuje dźwięki podobne, np.:Tomek – domek,
• zapamiętuje krótkie wierszyki, rymowanki,
• orientuje się w stronach: prawa-lewa i w przestrzeni: nad, pod, za, między, itp.
• układa puzzle, konstrukcje z klocków,
• przelicza elementy do 10, dodaje i odejmuje
• klasyfikuje obiekty wg danej cechy (np. koloru, zastosowania).
5. Uwaga:
• koncentruje się na zadaniu,
• kończy rozpoczęte zadanie,
• nie rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców.
6. Funkcjonowanie emocjonalno – społeczne:
• reaguje adekwatnie do sytuacji,
• lubi bawić się z dziećmi,
• inicjuje zabawy,
• respektuje zasady,
• sprząta po sobie,
• wierzy we własne możliwości.
7. Samodzielność w zakresie samoobsługi:
• ubiera się i zdejmuje odzież,
• sznuruje buty,
• je posiłki widelcem, łyżką, próbuje kroić nożem
• myje zęby,
• wykonuje czynności toaletowe.
Polecane strony internetowe:
www.6latki.men.gov.pl
www.ore.pl
www.ibe.edu.pl
Opracowała
Joanna Gulewicz