Z okazji Dnia Dziecka składamy wszystkim dzieciom życzenia zdrowia, wielu szczęśliwych chwil, radości i uśmiechu na co dzień oraz spełnienia wszystkich dziecięcych marzeń.
Z tej okazji przygotowaliśmy Wam wiersze do wspólnych zabaw i ćwiczeń z rodzicami w domu.
Zespół Logopedów Poradni P-P w Mońkach
Zabawa artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza Ewy Stadtmuller pt. ,,Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa, kto mój język zna?”
– dzieci naśladują głosy zwierząt (raz cicho, raz głośno)
Jestem mały poliglota,
bo rozumiem psa i kota,
ptasi język także znam,
zaraz udowodnię wam.
Kotek miskę mleka miał.
Pyszne było – miauknął: …………………………………..
Piesek też by pewnie chciał.
Szczeka głośno: …………………………………………..
Małej myszce ser się śni.
Piszczy cicho: ……………………………..
Kurka zniosła jajek sto.
Gdacze o tym:…………………………………..
Kaczka śliczne piórka ma.
Kwacze dumnie: ………………………………………..
Nad jeziorem żabek tłum
Kumka sobie: ……………………………………………..
Jak to dobrze kumie, kumie,
że ktoś po żabiemu umie.
Zabawa artykulacyjna z wierszem Anny Aleksandrowicz ,,Dziwne rozmowy”
– dorosły czyta wiersz, dzieci naśladują głosy zwierząt.
W chlewiku mieszka świnka,
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosę jej jedzenie,
To ona ,,Kwi, Kwi, Kwi!”
Opodal chodzi kaczka,
Co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej ,,Dzień dobry”
A ona: ,,kwa, kwa, kwa!”
Na drzewie siedzi wrona,
Od rana trochę zła.
Gdy pytam: ,,Jak się miewasz?”
Przed budą trzy szczeniacki
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: ,,Cicho pieski!”
A one: ,,hau, hau, hau”
Ćwiczenia słuchowe, artykulacyjne i usprawniające narządy mowy w oparciu o wiersz ,,Narada zwierząt” E.M.Skorek:
Na podwórzu dziś zebranie. Są panowie i są panie.
Wszyscy radzić dzisiaj będą, czy budować kurnik z grzędą.
Kaczki kwaczą: kwa, kwa, kwa, zbudujemy go raz dwa.
Świnki kwiczą: kwi, kwi, kwi, zbudujemy kurnik w mig.
Konik na to: i-ha-ha, i-ha-ha, ja stajenkę swoją mam.
Po co więc budować coś. Czy przybędzie do nas gość?
– Nie bądź taki, gę, gę, gę – zagęgała tłusta gęś.
– Dzisiaj kury tu przybędą, musi być tu kurnik z grzędą!
Kaczki znowu: kwa, kwa, kwa, zbudujemy go raz dwa.
Świnki kwiczą: kwi, kwi, kwi, czy w kurniku będą drzwi?
Konik na to: i-ha-ha, i-ha-ha, koń najwięcej siły ma.
Jeśli kury tutaj będą, będzie kurnik z piękną grzędą.
Tak zwierzęta zbudowały dla kur z grzędą kurnik mały.
Kury na to: ko, ko, ko, piękny dom! Nie ma co!
Do środeczka zapraszamy, poczęstunek dla was mamy.
Kaczki kwaczą: kwa, kwa, kwa, zjemy ziarno, tak, tak, tak!
Świnki kwiczą: kwi, kwi, kwi, my mieszankę zjemy w mig!
Konik woła: i-ha-ha, i-ha-ha, ja na proso chętkę mam!
Gąska na to: gę, gę, gę, ja na trawkę też mam chęć!
Kurki gdaczą: ko, ko, ko, każdy z was to miły gość!
Ćwiczenia kształtujące umiejętność ekonomicznego gospodarowania powietrzem podczas mówienia, usprawnianie warg i języka z wykorzystaniem wiersza ,,Syk węża” E. M. Skorek:
Zabawa – dziecko naśladuje ruchy węża i syczy (cicho, głośno, krótki syk, wydłużone syczenie), usta są rozciągnięte w uśmiechu, ząbki lekko złączone,
Idzie sobie mały wąż, idzie i tak syczy wciąż: – s, ss,s.
Idzie sobie tenże wąż w stronę lasu, sycząc wciąż: – s, ss,s.
Syczy, syczy wężyk mały, w syku jego urok cały: – s, ss,s.
Nikt nie syczy pięknie tak, ani krowa, ani szpak: – s, ss,s.
Nie potrafi tak ropucha, nawet ta brzęcząca mucha: – s, ss,s.
Twe syczenie wężu mój, też podziwia pszczółek rój – s, ss,s.
Ćwiczenia słuchowe w oparciu o wiersz ,,Co słychać na wsi?” W. Chotomskiej:
Co słychać? Zależy – gdzie.
Na łące słychać: kle, kle!
Na stawie: – kwa, kwa!
Na polu: -kraaa!
Przed kurnikiem: – Kukuryku!
– Ko-ko-ko-ko-ko! – w kurniku.
Kolo budy słychać: – Hau!
A na progu – miau…
A co słychać w domu,
Nie powiem nikomu!
Ćwiczenia słuchowe i artykulacyjne w oparciu o wiersz ,,Leci…leci…’’ J. Porazińskiej:
Leci, leci pszczoła
do Wojtaszka czoła…(bzem, bzem, bzem)
Wojtek śpi.
Leci, leci osa
do Wojtaszka nosa…(bzom, bzom, bzom)
Wojtek śpi.
Leci, leci mucha
do Wojtaszka ucha…(bzym, bzym, bzym)
Wojtek śpi.
Leci bąk tłuściutki
Do Wojtaszka bródki…(bzum, bzum, bzum)
– A Tuś mi!
Ćwiczenia artykulacyjne na podstawie wiersza ,,Trudny rachunek” Juliana Tuwima:
Szły raz drogą trzy kaczuszki,
Grzeczne, że aż miło:
Pierwsza biała, druga czarna,
A trzeciej nie było.
Na spotkanie tym kaczuszkom
Dwie znajome wyszły:
Pierwsza z krzaków, druga z sieni,
Trzecia prosto z Wisły.
Ćwiczenia artykulacyjne z wykorzystaniem wiersza ,,O przepiórce podróżniczce” Hanny Łochockiej:
Pstra przepiórka przez pszenicę
Przemierzała okolicę.
– Przejdę w poprzek przez tę miedzę.
Przez to więcej miejsc odwiedzę.
Szłam przedwczoraj tu na przełaj,
Lecz przed deszczem się cofnęłam.
Ćwiczenia artykulacyjne z wykorzystaniem wiersza A. Chrzanowskiej ,,Żuk do żuka”:
Dziecko powtarza bardzo wyraźnie wersy wiersza:
Rzecze żuk do żuka:
,,Czego pan tu szuka?
Może pożywienia:
Rzepy, żołędzi, rzodkiewek,
A może jarzębiny czerwonej?”
,,Nie, ja szukam narzeczonej”.
Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe z wykorzystaniem tekstu ,,Ptasie plotki” J.Tuwima:
Przyszła Gaska do kaczuszki,
Obgadały kurze nóżki.
Do indyczki przyszła kurka,
Obgadały kacze piórka.
Przyszła kaczka do perliczki,
Obgadały dziób indyczki.
Kaczka kaczce wykwakała,
Co gęś o niej nagęgała.(…)
Ćwiczenia artykulacyjne z wykorzystaniem wiersza Romana Pisarskiego ,,Gawron”:
Czarny gawron, czarny,
Czarne piórka ma.
Czarny ma ogonek,
Czarne skrzydła dwa.
Czarny gawron, czarny,
Czarne dzieci ma!
Co im na śniadanie
Dzisiaj rano da?
Czarny, czarny gawron
O pisklęta dba.
Dla swych czarnych dzieci
Biały serek ma!
Ćwiczenia artykulacyjne z wykorzystaniem wiersza ,,Zając łakomczuszek”
M. Górnickiej:
Do spiżarni zajrzał zając,
Na kapustę chętkę mając.
Nie pogardzi też marchewką.
Do jedzenia wziął się krzepko:
Kalarepki cały worek,
Chociaż jadł ją w zeszły wtorek.
Smacznej rzepki misek sześć.
Orzech włoski też chciał zjeść.
I fasolki strączki cztery.
A do tego dwa selery.
Stęka zając łakomczuszek:
,,czemu mnie dziś boli brzuszek?”
Ćwiczenia artykulacyjne z wykorzystaniem wiersza ,,Koziołeczek” Jana Brzechwy
Posłał kozioł koziołeczka
Po bułeczki do miasteczka.
Koziołeczek ruszył w drogę,
Wtem się natknął na stonogę.
Zadrżał z trwogi, no i w nogi –
Gaik, steczka, mostek, rzeczka,
A tam czekał ojciec srogi
I ukarał koziołeczka:
– Taki tchórz! Taki tchórz!
Ledwo wyszedł wrócił już! (…)
Ćwiczenia artykulacyjne w oparciu o wiersz ,,Kaczka Dziwaczka” Jana Brzechwy
Nad rzeczką opodal krzaczka
Mieszkała kaczka dziwaczka,
Lecz zamiast trzymać się rzeczki,
Robiła piesze wycieczki.
(…) Znosiła jaja na twardo
I miała czubek z kokardą,
A przy tym, na przekór kaczkom,
Czesała się wykałaczką.
Kupiła raz maczku paczkę,
By pisać list drobnym maczkiem.